Groenten en fruitlogistiek in Barendrecht/Ridderkerk

Met een aantal raadsleden uit Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam zijn we vorige week bijgepraat over Nieuw-Reijerwaard, het bedrijventerrein  dat de drie gemeentes samen ontwikkelen in een zogenaamde Gemeenschappelijke Regeling (GR).  

Met als doe extra ruimte (90 hectare) voor de bedrijven die zich bezig houden met handel en distributie van Groenten en Fruit.

We waren daarbij te gast bij het Den Hollander, een dochter van The Greenery, het bedrijf dat met 125 vrachtwagenladingen per dag (6 dagen) de versdistributie voor alle 265 Plus Supermarkten doet in heel Nederland. Niet alleen groenten en fruit, maar ook zuivel en vlees, en sinds kort ook bloemen. Een bijzonder interessant bedrijf met zo’n 300 werknemers

Over Nieuw Reijerwaard zijn we bijgepraat door Christine van Grunsven, de directeur van de Gemeenschappelijke Regeling.

Er komt definitief geen aparte afslag op A15/16. In plaats daarvan komt er een superrotonde op bij de IJsselmondse knoop, waar nu de afslag Barendrecht is. Deze rotonde is qua omvang te vergelijken met de rotonde onderaan de Brienenoordbrug (Kralingseplein). Wij hadden als CDA raadsleden, net als een aantal andere fracties, aangedrongen op een nieuwe afslag. Dat lijkt dus niet te lukken. We gaan dan ook kritisch volgen of de capaciteit voldoende zal zijn voor het sterk toenemende verkeer.

Voorlopig zullen er nog wel kassenbedrijven blijven zitten in de omgeving van de Verbindingsweg (naar Ridderkerk, bij Van der Valk). Verwerving van de gronden zal gefaseerd gaan. De bedoeling is wel dat eind 2013 de 1e paal de grond in gaat en dat in 2014 de eerste bedrijven operationeel zullen zijn. Allemaal in de agrodistributie, want dat is vooralsnog de enige bedrijfstak die er zich mag vestigen.

Er komt een nieuwe verbinding vanaf het station, dat is de Verlengde Spoorlaan Deze loopt  vanaf de rotonde bij het station die recent is aangelegd door het huidige bedrijventerrein,  wat vroeger "de veiling" was. Dan kruist hij de Verenambachtseweg en gaat dan onder de Rijksstraatweg door naar Nieuw Reijerwaard en verbindt beide bedrijventerrein. Want tussen die bedrijven terrein zullen veel logistieke bewegingen zijn.

Mogelijk komt er nog een 2e verbinding, vanaf Berkman Energie,  langs Bakker Barendrecht, ook naar Nieuw Reijerwaard.

De eerste vijf huizen aan de Rijksstraatweg in Ridderkerk( vanaf vd Valk gerekend) zullen door de GR worden verworven en worden afgebroken. Dat lijkt voor iedereen beter. Want daar wordt de leefbaarheid voor de bewoners  verder te sterk aangetast.

Tussen het nieuwe bedrijventerrein en de woningen komt een groene buffer. Er komt een aarden wal oplopend naar een hoogte van 7m, als het ware tegen de 1e bedrijfspanden aan, die je dan in feite niet of minder in zicht hebt vanuit de woningen gerekend. Bedrijven moeten hun panden daaraan aanpassen, met  verder oplopende daken, liefst ook verder met groen  erop e.d.

Niemand van de bewoners zal echt blij zijn. Maar er wordt in elk geval veel aan gedaan om de negatieve effecten voor de hen te beperken. En dat is waar we ook voor zullen blijven pleiten in de gemeenteraad van Barendrecht. Dat de bewoners die het betreft op Ridderkerks grondgebied wonen, dat mag niks uitmaken. De drie gemeentes hebben daar een gezamenlijke verantwoordelijkheid